Tallilla on painettu töitä jälleen tauotta ja uutiskirjekin Joensuun kisasta jäi kirjoittamatta joten mainitaan parilla sanalla siitäkin.
Poikkeuksellisen pitkällä kesätauolla oli runsaasti aikaa selvittää alkukauden ongelmia ja virittää vehkeet viimeisen päälle. Joensuun kisaan valmistautuminen sujui ns. normaalisti ja saatiin ajettua hieman testiä Hyvinkään radalla. Joensuun tulokset näkyivät lähinnä iltapäivälehdissä mutta Oulun kisasta saatiin kotiin tuliaisiksi paras mahdollinen palkinto joka antaa kaivattua lisäpuhtia.
Joensuu 9.8.2014
Paikalle päästiin hyvissä ajoin perjantaina ja leirin pystytyksen jälkeen valmistauduimme vapaisiin harjoituksiin. Sää alkoi tummua, jyrisi hieman ja vaikutti siltä että alkaa sataa. Päätettiin lähteä vapaaseen harjoitukseen ensimmäisten joukossa että voitaisiin ajaa vielä kuivalla radalla. Petsku istui jo kypärä päässä autossa ja muu tiimi teki viimeisiä tarkistuksia kun salama iski varikkotelttamme lipputankoon.
Isku jakautui ilmeisesti teltanrungon ja Tuomaksen kautta Sciroccoon ja sieltä sähköverkon kautta läpi koko varikon. Tilanne oli erittäin uhkaava ja aluksi lähes kaoottinen koska tällin saaneita oli niin paljon ja aivan ympäri varikkoa. Useat kymmenet ihmiset saivat sähköiskun ja eriasteisia palovammoja. Uskomatonta että vakavilta vammoilta vältyttiin. Reilun tunnin päästä tilanne oli saatu hallintaan ja harjoitukset päätettiin käynnistää vaikka lähtövalot olivat monien muiden sähkölaitteiden tavoin tuhoutuneet. Näiden joukossa oli myös Sciroccon moottorin ohjainlaite joten meidän ei tarvinnut lähteä minnekään.
Illan tunteina yritettiin aluksi omin avoin löytää boxista vika mutta lopulta paikalle saatiin ammattiapua ja uskomatonta kyllä, saatiin moottori käyntiin klo 3 aamulla. Aivan ehjäksi ohjainlaitetta ei saatu, mm. kierroslukumittari jäi pimeäksi.
Aamun lämmittelyssä kaikki tuntui toimivan hyvin ja päästiin valmistautumaan itse kisaan jo normaalisti. Toimimaton kierroslukumittari aiheutti ongelmaa lähdössä kun ei pystynyt arvioimaan oikeaa kierroslukua moottoriin. Siitä huolimatta Petsku kiihdytti selvästi ykkösenä ensimmäiseen mutkaan.
Ensimmäisessä alkuerässä Petsku oli neljäs. Huollossa huomattiin että jäähdytysnestejärjestelmään tulee painetta ja päätettiin varmistella asiaa kiristämällä sylinterikannen pultteja. Erikoistyökalu laatikko oli epähuomiossa talliin ja piti käydä Joensuun Laakkoselta lainaamassa sopiva työkalu. Toinen alkuerä jäi odotellessa väliin mutta ajateltiin ennemmin varmistella toimivuutta koska vauhti tuntui olevan kohdallaan.
Kolmanteen aika-ajoon Petsku lähti jälleen kuin tykin suusta ja voitti eränsä selkeästi. Tulokset oikeuttivat finaaleissa 5.sijaan eli B-finaalin paalupaikkaan. Varikolla huomattiin että kannen tiiviste vuoti nyt niin paljon ettei voitu jatkaa ajamista. Moottori olisi todennäköisesti tuhoutunut täysin koska finaaleissa ajetaan vielä pidempi erä. Loppupisteissä Petsku oli 9.
Kotona todettiin ylikuumenemisen aiheuttaneen sen verran vaurioita että päätettiin rakentaa kokonaan toinen moottori Oulun kilpailuun. Kahden viikon tauko kisojen välissä olikin sitten sellaista työnjuhlaa että vierestä seuraajat pitivät meitä jo täysin järjettöminä (hullun leima saatiin jo alkukaudesta). Runsaista koneistustarpeista johtuen moottorin kasaaminen venyi käytännössä torstaille. Moottoriin tehtiin samalla useita muutoksia jotka aiheuttivat sen että moottoriin piti tehdä vielä uusi ohjelma ennen kisaa. Säätöaika varattiin perjantai-aamuun ja siitä oli tarkoitus jatkaa suoraan kohti Oulua. Oma uskokin alkoi jo hieman horjua kun Petsku lähti kannet kainalossa vielä torstai-iltana klo 22 koneistamoon tekemään hienosäätöjä. Koko yö siinä meni mutta aikataulun mukaan klo 6:00 oli auto trailerissa ja nokka kohti Pirkkalaa. Säätötyöhön päätettiin käyttää erityistä huolellisuutta sillä moottori oli kasattu monin osin uudella reseptillä.
OuluZone 23.8
Oulun varikolle ehdittiin vasta myöhään illalla ja perjantain vapaat harjoitukset jäivät väliin. Aamulla pystytettiin leiri ja käytiin aamun lämmittelyssä. Kaikki tuntui pelaavan varsin kelvollisesti. Ensimmäiseen alkuerään laitettiin alle uutta rengasta ja päätettiin iskeä täysillä. Erän jälkeen Petsku totesi että on todella liukasta eikä ajo oikein onnistunut. Ilmeisesti muilla oli samoja oireita sillä aika oli 2.nopein.
2. ja 3. alkueriin sade toi omaa lisämaustetta, alustan säädöt ja rengastus aiheutti runsaasti pohdintaa. Edellisvuonna menestys finaalissa kaatui väärään rengastukseen ja nyt pyrittiin olemaan mieluummin ylivarovainen. Valinnoissa onnistuttiin kohtuullisesti, tuloksena 4. ja 5. sija. Näillä tuloksilla päästiin suoraan A-finaaliin ja 3. ruutuun.
Sää jatkoi vaihtelua ja rengastusta mietittiin aivan kalkkiviivoille asti. Rata kuivui koko ajan ja päätettiin lähteä hieman uritetulla slicks-renkaalla. Nyt rengasvalinta osui nappiin ja Petsku pääsi erittäin hyvään vauhtiin. Ensimmäisen mutkan Petsku selvitti toisena ja edessä ajava Kiskola tuntui jäävän pahasti jalkoihin. Kolmannella kierroksella Petsku päätti ajaa lisälenkin ja sijoitus putosi kolmanneksi Peltokankaan taakse. Petsku sai ajettua Peltokankaan nopeasti kiinni ja kun hän meno lisälenkille niin tähtäimeen otettiin Kiskolan Hyundai. Kiskolankaan vauhti ei Petskulle riittänyt ja Kiskolan ajettua viimeisellä kierroksella lisälenkille oli Petskun vuoro ottaa kärkipaikka haltuun. Matkaa maaliin oli enää puoli kierrosta ja Petsku sai melko rauhassa ajella ruutulipulle.
Lähetys Oulun kisasta tulee MTV3 max –kanavalla perjantaina 20-21:00 ja katsomo.fi palveluun lähetys tulee katsottavaksi seuraavana maanantaina.
Kauden päätöskilpailu ajetaan Hyvinkäällä 20-21.9.
Terveisin,
FLM-tiimi

